„Djelo „Dani i noći sa Resulullahom“ ima za cilj da nas informira o svakodnevnom ponašanju Božijeg Poslanika, s.a.v.s., ali, što je daleko bitnije, da nas učenjem dova i zikra u svim stanjima i situacijama, kada smo zdravi i bolesni, kod kuće i na putovanju, sami i u društvu, zauzeti obavezama i u vrijeme odmora, formira i izgrađuje, prije svega, u duhovnom i moralnom smislu.
O zikru, koji je Božiji Poslanik, s.a.v.s., svakodnevno učio napisan je veliki broj djela. Ona se mogu podijeliti na osnovna, u kojima se hadisi navode zajedno s nizovima prenosilaca sve do Muhammeda, s.a.v.s., i sekundarna djela, koja su nastala na temelju osnovnih djela.
En-Nesaijevo djelo “Amelul-jevmi vel-lejla – Dani i noći sa Resulullahom” jeste strukturalno najbolje urađeno i najobimnije njegovo djelo s obzirom na broj uvrštenih hadisa. Naslovljeno je s Amelul-jevmi vel-lejla (Svakodnevna aktivnost) kako bi se njegov sadržaj prakticirao svakodnevno i ustrajno kroz cijeli život, jer samo oni dani koji su kvalitetno popunjeni mogu se smatrati životom.
Svoje djelo “Dani i noći sa Resulullahom” započeo je hadisima o zikru nakon buđenja, nakon čega je naveo hadise o onome šta treba učiti pred spavanje. Nakon ovih tema koje vremenski ograničavaju dove i zikrove koje će navoditi u svome djelu, En-Nesai nastavlja sa svim životnim situacijama i okolnostima u kojima se našao Božiji Poslanik, s.a.v.s., i u kojima se obraćao svome Gospodaru, a te su njegove riječi do nas prenesene vjerodostojnim predanjem.
Govori o tome šta je učio u namazu i nakon njegovog završetka, prije započinjanja posta i pred sam iftar, šta je učio prije bitaka, a šta u njima, koje je riječi izgovarao na džamijskim vratima, a koje prilikom uzimanja abdesta, šta je govorio prilikom kupoprodaje, na koji način je činio dovu za bolesnu osobu, kojim riječima je izražavao svoju bol i tugu, šta je govorio kada bi ga snašlo iskušenje, kako bi reagirao kada bi vidio prijatelja itd.
Djelo “Dani i noći sa Resulullahom” je završio isticanjem nagrade onome koji izriče riječi: „Nema boga osim Allaha”, što je iskaz koji pravi razliku između smislenog i besmislenog ovosvjetskog života i vječne sreće i nesreće na budućem svijetu. Naovaj način autor govori o značaju uspješnog završavanja naših svakodnevnih poslova, a naročito o završetku ovosvjetskog života. Uspjeh tog završetka uvelike ovisi o izgovaranju i življenju riječi: „Nema boga osim Allaha!”
Iznošenjem ovih detalja autor nam vrlo slikovito dočarava i rekonstruira osobni, porodični i društveni život Božijeg Poslanika, s.a.v.s. Na ovaj način En-Nesai nam pokazuje kako je Poslanik, s.a.v.s., razumijevao život, kako se hvatao u koštac s realnim problemima i potrebama porodice, džemata i druŠtva u cjelini, kako je uspijevao mijenjati sve oko sebe, navike, prohtjeve, ambicije i narav pojedinaca i životno usmjerenje zajednice, a sam ostao jednostavan, skroman i stidljiv, kao i na početku poslanja.
Vrijedi naglasiti da je u okviru prijevoda hadisa na bosanski jezik ponuđena transkripcija arapskog teksta dova kako bi se olakšalo njihovo učenje i onima koji ne poznaju arapski jezik.
En-Nesai spada u red najmeritornijih hadiskih autoriteta. Njegova hadiska zbirka Sunen ubraja se u 6.temeljnih hadiskih zbirki, koje su kao takve stoljećima poznate. Osim Sunena, također, je napisao djela: Kitabulkuna, Kitabud-duafa vel-metrukin, Et-Temjiz, El-Džerh vet-ta’dil, Kitabuttabekat, Tefsirul-Kur’anil-kerim, Fedailul-Kur’anil-kerim, Menasikul-hadždž, Hasaisu Alijj i dr.
Posebno se bavio i visoke rezultate postigao u hadiskoj disciplini o kritici prenosilaca (Ilmul-džerh vet-ta’dil). Njegova ocjena prenosilaca je izuzetno cijenjena, čak više i od ocjena El-Buharija i Muslima, jer su njegovi kriteriji bili strožiji i precizniji. S istim uspjehom bavio se i znanošću o skrivenim mahanama u Hadisu, tako da je proglašen imamom u ovoj hadiskoj disciplini. Nakon smrti El-Buharija i Muslima važio je za najvećeg hadiskog autoriteta svoga vremena.
Za razliku od drugih islamskih znanstvenika koji su bili poznati po skromnosti i sustezanju od ovoga svijeta, En-Nesai je imao sasvim drukčiji pristup životu. Njegov životni moto je bio kur’anski ajet: „Ko je zabranio Allahove ukrase, koje je On za robove Svoje stvorio, i ukusna jela?” Reci: „ na su za vjernike na ovome svijetu, a na onome svijetu su samo za njih” (El-E’raf, 32.).“ – iz predgovora knjige “Dani i noći sa Resulullahom”, Doc. dr. Zuhdija Hasanović.